Školský systém v Poľsku
Vzhľadom na skutočnosť, že koronavírus zobral deťom a mládeži možnosť chodiť do školy, venujme trochu času na porovnanie školského systému v Poľsku s tým, ktoré je napríklad na Slovensku. Systém je celkom podobný, ale existujú aj rozdiely a práve tie nás budú zaujímať najviac.
Začneme Základnou školou (ďalej ZŠ). Najdôležitejším rozdielom je to, že v Poľsku existuje systém 8 ročníkov ZŠ, nie 9, ako je to na Slovensku. Aj v Poľsku existuje delenie na dva stupne, ale prvý stupeň sa týka ročníkov I. - III. a druhý stupeň ročníkov IV. - VIII., čo sa tiež odlišuje v porovnaní so Slovenskom.
Stredné školy (ďalej SŠ) v Poľsku sa delia na 5 typov:
1) Štvorročné všeobecné stredné školy (naše gymnáziá) - ktoré sú ukončené maturitou.
2) Päťročné technikum - ukončené vyučným listom a maturitou.
3) Odborná škola prvého stupňa - trvajúca 3 roky, ukončená výučným listom.
4) Odborná škola druhého stupňa - trvajúca 2 roky, ukončená maturitou.
5) Škola po základnej škole - trvajúca nie dlhšie, ako 2,5 roku, ukončená výučným listom.
Zaujímavá je najmä forma známok, ktorá sa úplne odlišuje od slovenského systému. Učiteľ na ZŠ môže svojho žiaka ohodnotiť v skále 6 stupňov, pričom 1 označuje najhorší výsledok (slovenská 5) a známka 6 je snom každého žiaka (naša 1). Nehovoriac už o tom, že po novom sa na Slovensku známkovať nebude vôbec.
Vysoké školy používajú len 4 známky - od 2 (naše FX), do 5 (naše A). Používajú sa tiež známky 3+ alebo 4+.
Systém sa veľmi neodlišuje, ale napríklad výsledky PISA (Programme for International Student Assessment) ukázujú rozdiely v kvalite školstva. Podľa štatistiky z 2018 roku, v ktorom sa porovnávalo 78 štátov sveta sa Poľsko v čítaní umiestnilo na 10. mieste, pričom Slovensko až na 41. mieste. V matematike to nebolo omnoho lepšie - Poľsko (10. miesto) a Slovensko (32. miesto). V oblasti veda Poľsko skončilo na 11. mieste a Slovensko na 41. mieste.
Takže ako je vidieť, máme stále čo zlepšovať. Pevne verím, že toto obdobie, keď študenti nemôžu sedieť v školách, využijú na to, aby sa mohli vzdelávať, pretože len záujem poznávať môže človeka posunúť niekde ďalej.